RUTA DE LES CREUS | Tavernes de la Valldigna. Sensacions úniques.
Tavernes de la Valldigna. Sensacions úniques.

RUTA DE LES CREUS

Esta ruta recorre la muntanya de Les Creus. Comença en el poliesportiu municipal i seguix dins del casc urbà fins a arribar al mur de defensa. Al cap d’este tram, trobem el Calvari a mà esquerra.

Des d’este punt, ens dirigim cap a la dreta, direcció est, seguint la vora del mur de defensa, fins arribar a un pont que el creua. Passem el pont i comencem a ascendir per una senda entre pins (PRCV-38). L’ascensió és prolongada però amb pendent suau perquè la senda fa zig-zag.

Al final de la pinada trobem a l’esquerra un senyal que indica “poblat iber”. La senda passa vora una paret de roca, sobre la qual hi ha un antic poblat iber, i on encara queden restes de ruïnes del castell de Gebalcobra, d’època àrab.

Seguim per la senda ara amb pendent suau fins a aplegar a les Fontetes de Cantus. Es tracta d’una font que brolla de la base d’una roca, però en els mesos d’estiu a penes ix un filet d’aigua. Als voltants de la font hi ha els abrics de Mossén Ricard, una zona protegida, amb quatre cavitats que contenen gravats rupestres de 12.000 aC.

A partir de la font, el pas és dificultós a causa de les roques despreses en una solsida. Un poc més avant comença a ascendir per la zona anomenada l’Escala. Encara que el tram d’ascensió és curt, té pendent fort. Tanmateix, en arribar dalt, el paisatge fa oblidar la forta pujada.

Des d’este punt es poden divisar, cap al nord, els arrossars, la muntanya de Cullera, la comarca de la Ribera Baixa, l’Albufera i, al fons, la ciutat de València. Un xicotet descans per a gaudir de la panoràmica val la pena.

La ruta segueix ara direcció oest i va ascendint fins a arribar a un encreuament de sendes; agafem la de l’esquerra, que ens portarà fins a la creu o mirador de l’Alt de les Creus (540 metres).

Ens trobem en el lloc més alt de la ruta. És un verdader balcó per a albirar la comarca de la Valldigna, des del mar per l’est fins a les muntanyes del Toro a l’oest. El paisatge que podem observar des d’este lloc ens convida al descans i a la contemplació.

La senda seguix ara un tram en descens suau i després el pendent es fa més pronunciat, fins a arribar a un encreuament de sendes. Agafem la de l’esquerra, que ens portarà en descens fins a una casa assolada, passant abans vora un antic forn de calç.

En este punt hi ha un encreuament de sendes; agafem la de l’esquerra. Uns 20 metres més avant, hi ha un altre encreuament de sendes; agafem la de la dreta, que ens portarà fins a la font de la Sangonera. La font de la Sangonera és un lloc apropiat per a proveir-nos d’aigua, encara que la font sol estar seca a l’estiu. En este espai hi ha unes quantes taules de pícnic. A escassos metres de la font hi ha un encreuament de sendes; agafem la de l’esquerra.

A uns 50 metres hi ha un altre encreuament de sendes, cal agafar la de l’esquerra, seguint la senda arribarem a una pista forestal, agafem la direcció a la dreta fins a una altra bifurcació, on deixem la pista forestal i seguim per una senda en direcció sud.

Seguim la senda fins a arribar a un altre encreuament de sendes; agafem la de l’esquerra, que ens durà fins a la zona dels Amoladors. Comencem a baixar per la històrica senda dels Amoladors que va vorejant el barranc fins al peu de la muntanya. Esta senda està feta amb marges de pedra seca i amb un itinerari zigzaguejant, perquè hi pogueren accedir animals com mules o burros, que s’utilitzaven antigament per a cultivar la zona o com a bèsties de càrrega.

Encara que la ruta 1 seguix la senda dels Amoladors fins al peu de la muntanya, a l’esquerra es troba la bifurcació del camí dels Borregos, o PRV-40, que també ens portaria fins a Tavernes, però que comporta més dificultat. També un poc més avall, a la dreta, hi ha l’accés a la via ferrada Les Marujes.

Quan s’acaba la senda dels Amoladors, seguim per un camí en direcció est fins a una senda, que ens portarà al mur de defensa. La ruta seguix vorejant el mur de defensa, fins al C/Jardins. Des d’ací, pels mateixos carrers per on havíem accedit a la muntanya, aplegarem al poliesportiu municipal o punt d’eixida.

Ús de galetes.

Este lloc web utilitza galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari.Si continueu navegant-hi esteu donant el consentiment per a acceptar les galetes i la nostra política de galetes. Cliqueu en l'enllaç per a més informació. ACCEPTAR